Love og Regler
for
Grenaa Badminton Klub
Love
for Grenaa Badminton Klub
Formål
og navn
§1
Klubbens navn er Grenaa Badminton Klub (GBK), og dens hjemsted er Grenaa.
§2
Klubbens formål er at fremme badmintonspillet, samt at søge at bringe de bedste
kår for dens
medlemmer.
Klubben er medlem af Dansk Idræts Forbund (DIF) samt Danske Gymnastik- og
Idrætsforeninger (DGI), og klubbens medlemmer er underkastet de amatørregler og
bestemmelser, som disse forbund måtte fastsætte.
Medlemsskab
§3 Som
medlem kan optages enhver, der ikke er ekskluderet fra andre klubber indenfor
de i §2 nævnte,
eller slettet
som medlem på grund af restance med betaling af kontingent.
Medlemmerne
er underkastet klubbens love samt de af bestyrelsen til enhver tid fastsatte
bestemmelser
og
regler.
§4
Ethvert medlem, som af bestyrelsen skønnes at modarbejde klubbens interesser,
kan i kortere eller
længere
perioder, idømmes karantæne i klubben. I grovere tilfælde kan bestyrelsen
udelukke
pågældende.
Den karantænedømte eller udelukkede kan få sagen behandlet på førstkommende
ordinære
generalforsamling efter forudgående skriftlig henvendelse til formanden.
Generalforsamlingens
kendelse er inappellabel.
§5
Æresmedlemmer kan udnævnes af en énstemmig bestyrelse, og der gives dem fri adgang
til klubbens
idrætslige
arrangementer samt kontingentfrihed.
§6 For
alle uheld, ulykkestilfælde osv. under spillet, har klubben intet ansvar.
Kontingent
og sæson
§7
Klubbens bestyrelse fastsætter kontingentets størrelse.
Fritagelse
for kontingentbetaling, eller nedsættelse af kontingent, kan bevilges i enkelte
tilfælde
efter
skriftlig ansøgning til bestyrelsen.
Indmeldelsen
er bindende fra indmeldelsesdagen og indtil skriftlig udmeldelse foreligger, og
kun
hvis
særlige forhold gør sig gældende, kan der dispenseres fra denne regel.
§8
Sæsonen varer fra 1. januar til 31. december, afbrudt af sommerferie fra 1. maj
til 30. august
Kontingentindbetalingen
til klubben fastlægges af bestyrelsen, følger kalenderåret og fremgår af
klubbens hjemmeside.
Er et
medlem i restance, inddrages spilletiden efter forudgående varsel, og medlemmet
kan af
bestyrelsen
indberettes til de i §2 nævnte organisationer.
Denne
inddragelse fritager ikke for kontingentbetaling.
Kontingentet
indbetales til klubben på de anførte betalingsdatoer jf. hjemmesiden..
Opsigelse af spilletiden kan kun ske ved skriftlig henvendelse til klubben.
Til
afholdelse af konkurrencer, opvisning osv. har bestyrelsen og evt.
afdelinger/udvalg, hvis ledige baner ikke er til disposition, ret til at beslaglægge
baner uden kompensation. Endvidere ydes der heller ikke kompensation ved
uforudsete andre aflysninger.
Banetildeling
§9 Nye
medlemmer kan se på GBK´s hjemmeside hvilke tider og baner, der er ledige.
Eksisterende medlemmer har fortrinsret til en erhvervet tid fra år til år, idet
denne tid automatisk videreføres indtil medlemmet melder sig ud.
Såfremt
der opstår kapacitetsproblemer, kan bestyrelsen til enhver tid, med et passende
varsel, ændre denne ret for medlemmer, som spiller flere timer pr. uge.
Generalforsamling
§10 Én
gang årligt, i marts måned, afholdes ordinær generalforsamling, til hvilken
medlemmerne
indkaldes
med mindst 3 ugers varsel ved udsendelse af mail med invitation til alle
medlemmer.
Det kan
endvidere annonceres via opslag på klubbens hjemmeside. Forslag, der ønskes
behandlet, skal skriftligt være formanden i hænde senest 14 dage før
generalforsamlingens afholdelse. Adgang til generalforsamlingen har alle
klubbens medlemmer.
Den
øverste myndighed i klubbens anliggender beror hos generalforsamlingen, der er
beslutningsdygtig uden hensyn til det mødte antal medlemmer. Eventuel
indsigelse mod generalforsamlingens gyldighed,
skal fremsættes umiddelbart efter valg af dirigent.
Stemmeret har alle medlemmer
over 18 år samt forældre til alle medlemmer under 18 år. Medlemmerne må ikke
være i restance og skal møde på generalforsamlingen. 1 medlem = 1 stemme
Restanter
har ingen taleret, ej heller skriftlig forslagsret.
§11 På
dagsordenen for den ordinære generalforsamling skal mindst følgende punkter
medtages.
1. Valg
af dirigent.
2.
Formandens beretning.
3.
Fremlæggelse af det reviderede regnskab og budget for det kommende regnskabsår til
godkendelse.
4.
Indkomne forslag.
5. Valg
af bestyrelse.
6. Valg
af bestyrelsessuppleant.
7. Valg
af 2 revisorer
8.
Eventuelt.
§12
Ekstraordinær generalforsamling indkaldes med mindst 14 dages varsel, når
bestyrelsen skønner
det
nødvendigt, eller når mindst 1/3 af de stemmeberettigede medlemmer skriftligt
fremsætter begæring herom ledsaget af dagsorden.
§13
Såfremt et medlem fremsætter krav herom, skal afstemningen foregå skriftligt.
Afstemningen afgøres ved simpelt stemmeflertal.
Alle
beslutninger vedrørende klubbens forhold træffes af bestyrelsen, som i øvrigt
leder klubben og udfører de af generalforsamlingen trufne beslutninger. Ved
lovændringer, køb, salg og pantsætning af fast ejendom, samt ved oprettelse af
deklarationer på fast ejendom, kræves generalforsamlingens beslutning med
mindst 2/3 af de stemmeafgivende medlemmer.
Bestyrelsen
§14
Bestyrelsen består mindst 4
personer, som enten selv er medlem af klubben eller som er forældre til et
medlem under 18 år.
Valgperioden
er 2 år og påbegynder umiddelbart efter generalforsamlingen.
Bestyrelses suppleant
og revisorer vælges hvert år
Bestyrelsen
konstituerer sig selv med formand, næstformand, kasserer og sekretær og
nedsætter de nødvendige udvalg,
Bestyrelsen
er beslutningsdygtig, når mindst 3 medlemmer, heriblandt formanden eller
næstformanden er til stede. Ved stemmelighed er formandens eller næstformandens
stemme afgørende.
Bestyrelsen
fastsætter selv sin forretningsorden.
For
hvert bestyrelsesmøde skal der laves et referat, som arkiveres på hjemmesiden
under ”bestyrelses arkiv”.
§15
Medlemmer, som sidder i bestyrelsen for andre foreninger, der dyrker badminton,
dog undtaget
de i §2
nævnte sammenslutninger, kan ikke sidde i bestyrelsen eller udvalg for Grenaa
Badminton
Klub.
Regnskab
og revision
§16
Klubbens regnskab, der udfærdiges af kasseren, følger kalenderåret.
Klubbens
regnskab skal til enhver tid være tilgængeligt for klubbens bestyrelse og
revisorer.
(Se også
§11.)
§17 For
den gæld, som klubben måtte stifte, hæfter hverken bestyrelsen eller
medlemmerne personligt.
Ophævelse
§18 Ved
klubbens ophævelse, som kun kan ske ved, at mindst 2/3 af klubbens
stemmeberettigede medlemmer på en lovligt varslet generalforsamling, stemmer
herfor, skal dens eventuelle formue anvendes til badmintonmæssige formål.
Vedtaget
første gang den 23. august 1935.
Revideret
senest på generalforsamlingen d.19. marts 2019
Bestyrelsen
Regler
for Grenaa Badminton Klub
1.
Spilletid og sted
Spillet
foregår i Østre Hallen efter nærmere anvisning af klubbens bestyrelse, på faste
dage og tidspunkter.
I maj
måned er der ingen faste baner.
Spilletidens
længde fastlægges af bestyrelsen.
Eftermiddagstimerne
er forbeholdt ungdomsspillerne.
Samlet
spilleplan samt øvrige oplysninger kan findes på klubbens hjemmeside
www.grenaa-bk.dk.
2.
Kontingent og spillerettigheder
Der
henvises til klubbens hjemmeside, hvor forholdet er beskrevet
”om
gbk”
”kontingentregulativ”
3.
Turneringer m.v.
Alle
tilmeldinger til turneringer og stævner foregår via systemet –
”BadmintonPeople”.
Bestyrelsen
eller evt. nedsatte afdelinger/udvalg bestemmer hvilke stævner, der kan ydes
tilskud til.
Befordringen
betales af det enkelte medlem, dog gælder for ungdom og de yngste seniorer, at
klubben
kan være
behjælpelig med hensyn til at arrangere fællestransport (også gældende ved
holdturneringer.)
4.
Holdturnering
Klubben
kan tilmelde hold i både Dansk Idræts Forbund (DIF) eller DGI regi.
Bestyrelsen,
eller evt. nedsat afdeling/udvalg, tilmelder det nødvendige antal hold i samråd
med trænere/hjælpetrænere,
5.
Klubmesterskaber.
Klubben
tilstræber at afholde Klubmesterskaber 1 gang årligt.
Deltagerne
inddeles i forskellige rækker med henblik på at opnå størst mulig
jævnbyrdighed.
6.
Information
Al relevant information vil kunne
findes på klubbens hjemmeside og ved evt opslag i klubben og/eller på facebook.
Alle træningshold vil have tilknyttet en kontaktperson udover
træner/hjælpetræner.
Alle turneringshold vil have tilknyttet en holdleder.
Alle motionshold vil have en kontaktperson
7.
Administration i øvrigt
Klubbens
adresse er:
GBK,
Østre Hallen, Skolebakken 20, 8500 Grenaa.
E-mail: gbk@grenaa-bk.dk
Hjemmeside:
www.grenaa-bk.dk
Alle
spillerændringer eks adresse- telefon- e-mail ændringer bør indberettes på
klubbens hjemmeside, eller meddeles bestyrelsen.
Tvivlsspørgsmål
vedrørende klubbens reglement kan rettes til klubbens bestyrelse.
løvrigt
henvises til klubbens love.
Vedtaget
første gang august 1990. Revideret senest 13 marts 2018.
Bestyrelsen
Forretningsorden
for Grenaa Badminton Klub
1. Bestyrelsen består af minimum 4 medlemmer.
Bestyrelsen konstituerer sig på første møde
umiddelbart efter generalforsamlingens
afslutning med:
a) Formand
b) Næstformand
c) Kasserer
2. På bestyrelsesmøderne vælges en ordstyrer og
referent.
Efter alle bestyrelsesmøder skal der udsendes referat
til bestyrelsesmedlemmerne til godkendelse. Dette påhviler referenten. Referaterne
arkiveres, efter godkendelse, på klubbens hjemmeside– under ”bestyrelses arkiv”.
Ved evt. afstemning afgøres enhver sag ved simpelt
flertal. Står stemmerne lige, gør
formandens stemme udslaget, eller i hans fravær,
næstformandens.
3. Formanden tegner klubben med underskrift.
4. Det påhviler bestyrelsen at sørge for, at klubben
administreres efter dens love, og at disse løbende justeres.
5. Hvis et bestyrelsesmedlem udtræder indkaldes
suppleanten indtil førstkommende generalforsamling. Suppleanten kan indkaldes
til møderne når bestyrelsen ønsker det.
6. Bestyrelsen godkender trænere og hjælpetrænere
7. Bestyrelsen nedsætter de nødvendige afdelinger,
udvalg, råd og ansvarlige.
8. Nøgleadministrator er ansvarlig for åbne/lukke
system samt nøgler.
9. Kassereren fører klubbens regnskab og fremlægger
status hvert kvartal. Kassereren fører løbende kassebog og foretager
udbetalinger mod bilag, samt forestår kontingentopkrævninger.
10. Kontingentopkrævningen fremgår at klubbens
hjemmeside – ”om gbk” – ”kontingentregulativ”
11. Bestyrelsen er ansvarlig for driften af Bane 7.
12. Bestyrelsen reviderer løbende arbejdsopgaver og
årshjul.
13. Bestyrelsen godkender ønsker til udbetaling af omkostningsgodtgørelse
14. Bestyrelsesmedlemmer er kontingent frie og har ret til 2 banetimer
ugentligt.
15. Ved udbetaling af kørselsgodtgørelse såfremt andet ikke er aftalt betales
statens takst.
16. Bestyrelsen udarbejder årligt en visionsplan for kommende sæson.
17. Skulle nogle punkter i forretningsordenen komme i
strid med klubbens love,
er det lovene, der gælder.
Denne
forretningsorden er udarbejdet medio marts 2011 og erstatter den gamle fra 1
maj 2009
Senest revideret 11. marts 2018.